Treningskompanjong søkes

Hei!

Er du mellom 18-22 år gammel, har tørr humor, mye å prate om, og masse pågangsmot? I så fall kan det være akkurat deg jeg leter etter.

Etter at min tidligere treningskompis brått sluttet trenger jeg nå en ny for å holde motet oppe. Noen som melder seg frivillig?

Dersom du trenger det siste lille pushet, les dette:

1. Lang levetid: mindre risiko for å dø tidlig
Folk som er fysisk aktive lever lengre. Dette er vitenskapelig bevist. Trener du regelmessig øker du sjansene dine for å leve lenger.

2. Du blir smartere
Trening stimulerer dannelsen av nye hjerneceller, og styrker forbindelsen mellom dem. Den delen av hjernen som blir stimulert gjennom trening er forbundet med hukommelse og lærdom.



3. Forbedrer den mentale ytelsen
Fysisk aktivitet forbedrer bearbeidelsen av informasjon, beslutningsevnen, hukommelsen og evnen til problemløsning.
 

4. Forebygger hjerte-karsykdommer
En av de største risikoene for å utvikle hjerte-karsykdommer er mangel på trening. Det er direkte sammenheng mellom dette og død som følge av hjerte-karsykdom.

Regelmessig trening gjør hjertet ditt sterkere, likt som med alle andre muskler. Et sterkt hjerte kan pumpe mer blod med mindre anstrengelse. Trening fører også til lavere blodtrykk, øker det «gode» kolesterolet (HDL), reduserer det «dårlige kolesterolet (LDL) og forhindrer at blodet levrer seg.




.

5. Senker kolesterolnivået i kroppen
Trening påvirker kolesterolnivået ved å forminske LDL-kolesterolet og øke HDL-kolesterolet.
 

6. Forebygging og kontroll over Type 2-diabetes
Trening fører til et sunt blodsukkernivå i kroppen, som forebygger og kontrollerer diabetes. I tillegg kan trening føre til forbedret insulinresistens og glukosetoleranse, og er en effektiv måte å forebygge eller forsinke utviklingen av Type 2-diabetes hos personer med svekket glukoseregulering.

7. Senker blodtrykket og minsker risikoen for å utvikle for høyt blodtrykk
Trener du lite eller ingenting, øker risikoen for høyt blodtrykk. Regelmessig trening senker blodtrykket med ca. 75 prosent hos personer med høyt blodtrykk.

8. Muskelstyrke, utholdenhet og fleksibilitet
Styrketrening øker muskelstyrken og muskelmassen, og reduserer fettvevet.



9. Forebygging av kreft
Det finnes bevis på at fysisk aktivitet kan ha en sammenheng med en lavere risiko for å utvikle flere av de vanligste krefttypene, særlig tykktarm og brystkreft. Trening har en innvirkning på fettvevet og fedme, samt at det har en immunologisk, mekanisk og hormonell effekt.

10. Reduserer risikoen for slag
Regelmessig trening kan redusere risikoen for flere typer slag. Folk som har god fysisk helse når de er 40 år, kan redusere risikoen for slag så mye som med 50 prosent, sammenlignet med folk som ikke trener.

11. Vektkontroll: bevist at hjelper effektivt mot overvekt og fedme
Regelmessig fysisk aktivitet hjelper til å opprettholde en sunn vekt. Det hjelper også folk med å gå ned i vekt. Trening har god effekt på stoffskiftet og brenner kalorier.


.

12. Fin kropp og utseende
Har man en fin og trent kropp, så både ser man bedre ut og føler seg bedre. Trening hjelper til å redusere kroppsfett ved å bygge muskelmasse.

13. Sterk benbygning og forebygging av beinskjørhet
En aktiv livsstil styrker benbygningen, og kan forhindre at du utvikler beinskjørhet.

14. Sterkt immunsystem
Regelmessig trening ser ut til å ha en positiv innvirkning på immunsystemet.

15. Du sover bedre om natten
Plages du av at du sover dårlig om natten, så kan trening hjelpe mot dette. Ifølge forskning kan det hjelpe mot bedre og lengre søvn, at du sovner lettere og at du føler deg mer opplagt om morgenen.



16. Et lenger og mer tilfredsstillende sexliv
Regelmessig trening forbedrer og opprettholder sexlivet. Forbedring i muskelstyrken, utholdenheten og kroppsbygningen, kan fremme den seksuelle driften hos både kvinner og menn. Menn som trener regelmessig har mindre sjanse for å få problemer med ereksjon og impotens.

17. Hjelper mot ryggplager
Ved å øke muskelstyrken, utholdenheten og fleksibiliteten, så kan trening føre til forbygging av ryggplager.

18. Effektiv motvirkning av stress
Trening stimulerer forskjellige kjemikaler i hjernen, noe som kan føre til at du føler deg gladere og mer avslappet.

19. Et alternativ til hormonerstatning for kvinner i overgangsalderen
Et høyt treningsnivå reduserer betydelig de negative forandringene som kommer med overgangsalderen.


.

20. Bedre magetarmfunksjon
Trening er fordelsaktig for personer som lider av treg mage og forstoppelse. Fysisk aktivitet kan også redusere risikoen for betennelse i tarmen og blødende magesår.

21. Depresjon: et alternativ til antidepressive medisiner
Gang på gang har forskning vist at trening fremmer den mentale helsen og reduserer depresjon. Den antidepressive effekten av regelmessig trening er sammenlignbart med sterke antidepressive medisiner. Forskning viser at hvis man trener minst en halvtime, tre-fire ganger i uken, så kan dette ha en betydelig og positiv innvirkning på depresjon.

Forskning viser at trening hjelper mot spente muskler og søvn, og reduserer stress. Trening øker også kroppstemperaturen, noe som kan ha en beroligende effekt. Alle disse forandringene i kropp og sinn kan ha en positiv effekt på symptomer som tristhet, angst, irritasjon, stress, utmattelse, sinne, usikkerhet og håpløshet.

(Kilde: Emedexpert.com)



Thin is in, but fat is where it's at. Eller?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits